tisdag 22 augusti 2017

Dieselläckage och matarpumpsbyte....

Under våren och nu framförallt under sommaren så upptäckte jag att det hade börjat läcka diesel på lite olika ställen från motorn och vid kontroller av motoroljan så hade den blivit väldigt blaskig och luktade mer diesel än bara olja.
Läckaget av diesel hittade jag ganska fort och till en början så kom det bara lite grann från ,som jag tyckte, från området kring slangen till matarpumpen.

 Jag började med att dra åt slangklämmar och även hålskruven ifall den hade skakat sig lös men det fortsatte med sitt tråkiga läckande. Kopparpackningar har jag haft en historik med förr så jag vet att dessa kan bli alltför hårda och stela så jag bytte även dessa som sitter vid hålskruven (5:an). Tyvärr så fortsatte läckaget och då insåg jag ju att det måste ha med matarpumpen att göra. Tyvärr är det så att en läckande matarpump också kan bidraga med att så smått späda ut oljan i motorn om man i mitt fall har sådan otur. Matarpumpen fungerar ju mekaniskt via en arm och kamaxeln så den är ju i direktkontakt med oljan i motorn och är då matarpumpen gammal och i ett risigt skick så kan det alltså läcka in diesel denna väg. Det finns ju en massa tips och trix och förklaringar att hitta på nätet och denna film hjälpte mig att komma fram till just detta.



Jag använder mig av Lidingö Marins webbshop för att beställa delar till Yanmar och de har alltid varit hjälpsamma och det finns även oftast sprängskisser som kan vara hjälpsamma. Nu hade jag dock turen att vid mina sökningar på Blocket så hittade jag en begagnad (två år gammal) matarpump. Den slog jag till på och den varai ett väldigt gott skick när jag fick den. Jag skickade dock efter en ny nippel, packningar och en ny hålskruv så att jag fick allt i så gott skick jag kunde få det vilket alltid underlättar vid monteringar. Passade även på att beställa nya packningar till finfiltret som också hade fått för sig att börja läcka.

Som alltid när det gäller båtmotorer så är det ju trångt och bökigt men på Novan är det klart godkänt med utrymme i och med att man från akterruffen kan plocka bort en teakskiva strax ovanför motorn som gör att man kan komma åt förhållandevis bra.


Så att plocka bort den gamla och skruva dit den nya gick bra.



Jag hade ju beställt även en ny plastpackning till luftningsskruven på finfiltret och en ny kopparbricka till den andra skruven då även dessa hade läckt under våren.

Nu trodde jag att allt var frid och fröjd men det visade sig att när jag kom ner en vecka senare så hade det läckt från någonstans på motorn ändå.......arrggghhh!! Lite trött blev man allt. Jag har en "skvallertrasa" som ligger under motorn och på den ser jag ifall det har läckt eller inte. Efter en stunds letande så upptäcker jag att jag delvis har dragit åt skruvarna till matarpumpen lite för löst så det var ett lätt fix, men att det sedan hade uppkommit ett nytt läckage som inte har funnits tidigare.
Uppe vid spridarna så går det en slang för överbliven diesel tillbaka till tanken. Den slangen hade börjat läcka vid slangklämmen. Efter en avkortning av den slangen och med en ny slangklämma så blev det torrt kring motorn och jag har hittills inte upptäckt något mera.....:)! Hoppas att det är fortsatt torrt nu framöver....!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar