söndag 14 maj 2017

Sjösatt och nerseglad....:)!

Äntligen är hon i sjön igen. Sista helgen på land täcktes hon av och det sista finliret gjordes under veckan. Hade tagit semester onsdag-fredag så att detta med sjösättningen skulle ske i ett lite lugnare tempo, och det gjorde det nog så här i efterhand. Men det blir ju alltid en viss stress inför sjösättningen ändå utan att man har bytt genomföringar...:)! Nu gick allt ändå bra och hon är fortfarande tät, det enda som blev ett litet bekymmer var oljan i motorn som jag tyckte var väldigt blaskig efter vintern. Så det blev ett snabbt oljebyte så där på fredagsmorgonen en halvtimme innan det var dags att gå under Händelöbron. Väderprognosen hade ju blivit lite ändrad, men det kändes ändå värt att gå hela Bråviken i 7-8 m/s rakt i näbben för att kunna njuta mer under lördagen då det såg ut som att bli en riktig kalasdag.







Det blev en rätt så blåsig och kall resa och det gällde att pälsa på sig, men det var väldigt skönt att krypa ner bakom sprayhooden och prova den nya fjärrkontrollen till autopiloten. En klart lyft som man kommer ha nytta av, fungerade felfritt! 
Första delen av resan gick Bråviken ut och sedan ner till Arkösund där jag blev välkomnad av ett gäng klubbkamrater i sin Arcona 38 ( mycket vacker båt). Det blev sedan en bit mat ute på den lokala puben, mycket trevligt!








Vaknade upp till en klarblå himmel och en lagom ostlig bris som sedan blev till en härlig halvinds- och slörsegling under dagen. Jag tog den yttre "Skutleden" ner från Arkösund där man går utanför Marö-kupa och vidare ner tills man kommer ut i farleden igen nere vid våra hemmavatten runt Missjö.








 Som sagt det var helt klart värt att gå på fredagen för att få den lördagen....:)!

Nu hoppas jag på att veckan går fort så att man får komma ner till skärgården igen.

Just det, jag lovade ju en bild på var/hur jag monterade bas-stationen till fjärrkontrollen:



Under lördagen provade jag även en nytt storskotssystem som jag skrev om för några inlägg sedan.
Får återkomma om hur det kommer att kännas, men under lördagens segling så fungerade lätt och fint.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar